ads 728x90 B

Monday, November 10, 2014

Hadis Terlalu Dhoif: Syaitan Manusia?

Sanad: 

Imam Ahmad meriwayatkan dalam hadis bilangan 21546, Muasasah Risalah, Tahqiq Syu`aib al-Arnaouth: Diceritakan kepada kami oleh Waki`, diceritakan kepada kami oleh al-Mas`udi, diberitakan kepada aku oleh Abu `Umar ad-Dimasyqi, daripada `Ubaid bin al-Khasykhasy, daripada Abu Zar, beliau berkata:

Matan: 

  أَتَيْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ فِي الْمَسْجِدِ فَجَلَسْتُ، فَقَالَ: "يَا أَبَا ذَرٍّ، هَلْ صَلَّيْتَ؟ " قُلْتُ: لَا. قَالَ: "قُمْ فَصَلِّ " قَالَ: فَقُمْتُ فَصَلَّيْتُ ثُمَّ جَلَسْتُ، فَقَالَ: "يَا أَبَا ذَرٍّ، تَعَوَّذْ بِاللهِ مِنْ شَرِّ شَيَاطِينِ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ " قَالَ: قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللهِ، وَلِلْإِنْسِ شَيَاطِينُ؟ قَالَ: "نَعَمْ "


Maksud Matan: 

Aku datang menemui Rasulullah SAW yang sedang berada di Masjid, lalu aku duduk. Rasulullah lantas berkata: "Wahai Abu Zar, adakah engkau telah solat?" Abu Zar menjawab, "Belum" Rasulullah memerintahkan, "Bangun dan solat." Abu Zar bercerita; Akupun bangun dan solat. Kemudian aku duduk semula. Rasulullah pun berkata; "Wahai Abu Zar, mintalah perlindungan daripada kejahatan syaitan dalam kalangan manusia dan jin." Aku bertanya, "Wahai Rasulullah, ada juga syaitan-syaitan yang daripada kalangan manusia?" Baginda menjawab, "Ya."

Komentar Ulama: 

Syeikh Syu`aib al-Arnauth berkata: Isnadnya terlalu lemah kerana `Ubaid bin al-Khasykhasry tidak dikenali, serta Abu `Umar ad-Dimasyqi adalah seorang yang Dhaif.

Ulasan Editor: 

Hadis ini Terlalu Dhoif sehingga tidak dapat berdalilkan isu ini daripada hadis ini. Tetapi isu Syaitan manusia itu wujud dalam ayat 112, surah al-An`am.

Allah berfirman: "dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap nabi itu musuh dari syaitan-syaitan manusia dan jin, sebahagiannya membisikkan kepada setengahnya yang lain kata-kata dusta Yang indah-indah susunannya untuk memperdaya pendengarnya. dan jika Tuhanmu menghendaki, tentulah mereka tidak melakukannya. oleh itu, biarkanlah mereka dan apa yang mereka ada-adakan (dari perbuatan yang kufur dan dusta) itu.

Nota: Hadis yang hampir serupa bernombor 22288 juga Terlalu Dhaif. Tidak ada hadis yang kukuh dalam isu ini.

WallahuA`lam.

No comments:

Post a Comment